Dreamshade
"The Gift Of Life "

Läst: 924ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-01-14

Dreamshade - The Gift Of Life
Det är inte lätt att vara objektiv alla gånger när förväntningarna är skyhöga. För två år sedan släppte DREAMSHADE sin fullängsdebut ”What Silence Hides” och det fanns inget slut på lovordandet, i all fall inte från min sida. Ganska givet så blev det en fullpoängare, men hur ter sig uppföljaren ”The Gift of Life”, blir det ännu en 10 poängare?

Det har skett lite förändringar i bandets line-up sedan sist. Keyboardisten Rawi Pellegrini är ute ur bilden och sångaren Iko Castelli har ersatts med den nya frontmannen Kevin Cali. Första spåret Photographs som även är albumets första singel, öppnar starkt och det DREAMSHADE som vi lärde känna för två år sedan verkar vara intakt. Melodier och riff som sätter sig direkt, intressanta låtstrukturer, lyssna bara på Sandcastles och Consumed Future. Men i skivans andra hälft händer det något. Låtarna saknar helt plötsligt identitet, det blir ganska mediokert, ett ord som jag aldrig trodde jag skulle förknippa DREAMSHADE med. Resterande låtar känns helt enkelt som sämre kopior av tidigare spår, de engagerar inte och går således obemärkta förbi. Det är ganska tydligt att keyboarden har fått ta ett steg tillbaka och har nu en mer utfyllnadsfunktion, vilket är positivt då gitarrerna blir mer framträdande och ger överlag låtarna en mer aggressiv framtoning. Nya sångaren Kevin Cali gör ett förvånansvärt imponerande starkt första intryck och uppvisar ett brett register både när det kommer till growl och rensång. Valet att inkorporera rensång kan diskuteras, men jag tycker faktiskt att de gör det på ett snyggt sätt, eftersom de undviker att hela tiden att köra den klassiska growl i versen och rensång i refrängen-principen. Vilket kan bli ganska enformigt i längden. Sera Chiomminos trummande är än en gång en ren fröjd att lyssna på, hans teknik är felfri och uppfinningsrikedomen verkar vara ändlös. Mixning och mastering är denna gången signerad Jacob Hansen och han har gjort ett enastående jobb. Klockrent är bara förnamnet.

När DREAMSHADE är bra är de extremt bra. Men detta släpp är tyvärr mer ojämnt än föregångaren. Det känns som kritiken kommer fokuseras kring bandets beslut att anamma en mer kommersiell musikalisk inriktning. Jag får tyvärr instämma i detta faktum, vilket är mest tydligt med balladen Our Flame som inte känns som DREAMSHADE alls, utan mer en låt som medvetet har skrivits för att nå en bredare publik. Den lekfullhet och progressiva låtuppbyggnad som genomsyrade debuten ”What Silence Hides är inte alls lika frekvent närvarande på ”The Gift of Life”. Det bjuds istället på kortare och mer lättillgängliga låtar. En utveckling som hade kunnat försvaras om bara låtkvalitén genomgående hade varit starkare. Men misströsta inte, som sagt första hälften av skivan uppvisar en stor dos av förträfflig melodisk death metal och visar mer än väl att DREAMSHADE fortfarande har en intakt förmåga att skriva minnesvärda kompositioner.