Danzig
"The lost tracks of Danzig"

Användarbetyg: 1.0/10
Antal röster: 46

Läst: 1263ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2007-08-01

Danzigs senaste släpp är en samling osläppt material som spänner från tiden strax innan den självbetitlade debuten (då Glenn fortfarande matade blodshorrorcore i Samhain) fram till tiden runt 2004 och albumet ”Circle of snakes”. Dubbelmackan Glenn frestar med består av 26 kronologiskt ordnade spår.

För undertecknad som växt upp med först Misfits, via Samhain, och sedan vidare in i Danzigs onda värld av kompromisslös bluesbaserad tunggung är detta såklart en väldigt intressant skiva.
Väl inne i CD-spelaren så påbörjas sedan avlyssningen. Inledande ”Pain is like an animal” härstammar från Samhain, det vill säga innan ens bandet Danzig existerade, men hade enkelt kunna legat på någon av Danzigs två första. En skitigt riffig och Glenne-catchy historia. Som recensent och fan blir man glad och förväntningarna höjs; Skall de senare årens kräftgång (Jag vet inte vad man annars skall kalla Glenns formkurva sedan IV?) vända i och med att Evil Elvis grävt upp gammal skåpmat ur katakomberna?

Under de därnäst kommande spåren hålls fanan högt, allt från en av mina favoritlåtar ”When death had no name” till en ganska oväntad T-Rex cover (”Buick McKane”).Där mellan bjuds vi dessutom på en smakfull lugnare historia ”Cold, Cold Rain” innan hans ”Come to silver”, som ursprungligen skrevs för Jonny Cash, dyker upp. Dock inte alls samma version som återfinns på industrifloppen ”Blackacidevil”. Här är en ned- och felstämd akustisk version som jag förmodar att Glenn önskat att herr Cash skulle gjort den. Ledsam, bräcklig och svart.

Andra skivan, som då erbjuder den senare halvan av detta smärgåsbord, har jag av förklarliga skäl betydligt lägre förväntningar på. Dock skall sägas att det bland denna betydligt svagare halva av albumet finns en hel del som faktiskt får mig att höja på ögonbrynen och volymen. ”Crawl across your killing floor” blandar det bästa från gammalt och nytt. Även ”Bound by blood” får mig på gott humör. Strax innan den sistnämnda hittar vi ännu en förvånande cover, en inte oäven version av Bowies ”Cat people”!
Summerat så måste jag ge denna album en stark 7:a, då inte alls på gamla meriter eller önsketänkande. Gillar man Danzig så gillar man denna platta. Visst finns det dalar, men överlag är jag positivt överraskad.

Bäst: “When death had no name”, “Cold, Cold Rain”, “Come to silver” och “Pain is like an animal”

/Holma

Namn: Mange | Datum: 2007-08-04 22:19:51