Kongh
"Sole Creation"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 28

Läst: 1375ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2013-03-01

KONGH - "Sole Creation"
Första genomlyssningen av småländska KONGHs tredje verk "Sole Creation" är snarast chockerande. Utvecklingen mellan de två tidigare skivorna ("Counting Heartbeats" -07 och "Shadows Of The Shapeless" -09) och årets giv är häpnadsväckande och det mest uppenbara vid första varvet. Duon som förr var en trio - på denna skiva hanterar som vanligt Tomas Salonen trummorna, men istället för att ersätta flyktade Oskar Rydén så har bandets drivande frontfigur David Johansson tagit ett än större grepp om skapandet och hantera nu såväl sång som alla stränginstrument samt klaviatur - har lyckats med konststycket att göra sina låtar lättillgängliga utan att för den skull tumma en enda sekund på sin egen själ.

Kvar finns tyngden. Riffen. De långa låtarna som låter varje skapelse få det utrymme som krävs - men allt är förpackat i en lockande läcker ask. Vid får höra ren sång som sitter med perfektion, refränger som känns tillverkade för speltid i radio och bandets karakteristiska krossande sväng. Efter att chocken släppt mynnar de efterföljande spelningarna ut i en enda lång cirkulär rörelse. Repeat. Varje varv avslöjar fler detaljer.

Plattan innehåller, i sann Kongh-anda, enbart ett fåtal spår. Denna gång är det fyra till antalet, och man kan med det som vägledning lätt luras att tro att skivan skulle vara trist och segdragen. Inget kunde vara mer fel. Från inledande Sole Creation, över Tamed Brute, bästa spåret The Portals (partiet runt sjätte minuten är tamejfanken black metal-rens, något jag aldrig trodde jag skulle höra från det här bandet - och dessutom så vansinnigt passande!) till avslutande Skymning, är det här en spännande resa. Det är aldrig tråkigt, det finns ingen utfyllnad - och så är det som sagt lättillgängligt, trots att det fortfarande är just KONGH och inget annat.

Hej årsbästalistan!

Namn: Christofer | Datum: 2013-03-01 09:26:44

Måste skaffas! Tyvärr så har jag redan bränt