Misery Index
"Live In Munich"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 26

Läst: 896ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-03-15

Misery Index ā€“ Live In Munich
Det är vanskligt med liveskivor. När de är som bäst får man känslan av att faktiskt vara på konserten, när de är som sämst innebär de platta fall utan någon som helst närvarokänsla. MISERY INDEX ā€¯Live In Munichā€¯ landar någonstans mittemellan.

Då inspelningen är från en konsert på Full Of Hate-turnén, en av de bästa turnéerna under de senaste åren (andra band i paketet inkluderade bland andra BEHEMOTH och CANNIBAL CORPSE) var jag verkligen bespetsad på en magisk upplevelse som den bandet bjöd på under konserten i Göteborg. Låt mig säga så här ā€“ spelmässigt lirar bandet den proverbiella skiten ur publiken. Men publiken alltså! Jag undrar vad katten den håller på med. Är den dåligt uppmickad? För den hörs knappt alls mellan låtarna. Efter det att varje låt har spelats kommer det såklart ett vrål. Men det är kort och föga engagerande. Innan You Lose frågar den mer än hårda frontmannen i bandet, Jason Netherton om publiken är ready to grind och möts av tystnad! Beklämmande.

Denna frånvaro av verkligt publiktryck gör att ā€¯Live In Munichā€¯ blir lite av en flopp. Jag har mycket lite att anmärka på bandets skicklighet då MISERY INDEX tillhör eliten inom metallen. Lika lite kan jag anmärka på setlisten som innehåller ett kort men ack så ljuvligt intensivt 8-låtarsset bestående av Sleeping Giants, Carrion Call, You Lose, The 7th Cavalry, The Spectator, The Great Depression, The Illuminaught och en bedövande tung avslutning i Traitors. Trots den finfina leveransen av sagda låtar lyfter ā€¯Live In Munichā€¯ inte från marken ā€“ till det är publiken inte mäktig nog faktiskt.