Kvelertak
"Meir"

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 30

Läst: 1110ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-04-01

Kvelertak - Meir
Rockmusikens främsta nemesis kommer för all framtid stavas ā€¯lagomā€¯. Kan det ordet på något vis hänvisas till något som framförs av ett rock/metal/punk-band så kan man äta gift på att musiken kommer vara outhärdlig (tänk TAKIDA, MUSTASCH eller valfritt ā€¯moderntā€¯ metalband från USA). Att Stavangers KVELERTAK skulle börja vandra runt denna slaka lina hade jag inte räknat med.

Varningssignalerna lyste visserligen rött redan på den självbetitlade debuten ā€“ black metal-slingor uppblandat med boogie-rock, hardcorepunk framförd med levnadsglada melodier och enormt lökiga texter om troll borde fått de flesta att inta en skeptisk hållning. Löjligt starka låtar och ett (ursäkta klyschan) jävla röj satte dock den allra största buttergubben på plats.

Tre år har förflutit och ā€¯Meirā€¯ avtäcks. Ingredienserna är desamma. Metoden snarlik, för att inte säga identisk. Soundet lika grundmurat som unikt. Vid en första genomlyssning är jag gruvligt besviken. Vid en andra börjar det bli lite lättare att andas och nu, efter runt 15 varv, börjar jag digga det hela mer och mer. Men fortfarande finns en gnagande och djupt obehaglig känsla kvar i kroppen; är inte det här bara väldigt mysigt ochā€¦ lagom? Spring Fra Livet och Trepan är okomplicerad rock i karaktäristisk KVELERTAKskrud som drar in en och får leendet att växa. Men är inte de hårda partierna väl återhållsamma? Och de rockiga något slätstrukna? Så var det väl inte på debuten, eller?

De fyra avslutande spåren ā€“ mästerliga Nekrokosmos och rysliga Undertro är skivans klart bästa låtar ā€“ står ut på en skiva som annars brottas med bekymmer att övertyga. Visst är det bra, och visst blir man lycklig av musiken. Men samtidigt känns ā€¯Meirā€¯ som en skiva bättre använd som metalalibi på medelklassfesten snarare än det givna soundtracket till dekadent anarki.

/Jonas Andersson