Burning Rain
"Epic Obsession"

Antal röster: 29

Läst: 832ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-04-14

Burning Rain - Epic Obsession

BURNING RAIN är ett kärleksbarn.

Fäderna heter Doug Aldrich (gitarr) och Keith St John (sång), och ända sedan starten i slutet av 90-talet har man haft ambitionen att jobba med bandet när lust och tid funnits. Den tredje, nu aktuella skivan "Epic Obsession" tecknade man ett avtal med italienska Frontiers Records om redan år 2004, med tanken att skivan skulle komma till liv i samband med luckor i Aldrichs åtagande hos WHITESNAKE - men den luckan har inte kommit förrän nu (!). Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, heter det, och i detta fall har resultatet varit värt att vänta på.

Som det projekt detta är finns nämligen få givna ramar, och för oss som gillar Aldrichs gitarrspel och St John's sång så är det här en varierad och stark fest. Bandet kompletteras av Sean McNabb (DOKKEN, QUIET RIOT) på bas och Matt Star (ACE FREHLEY BAND) på trummor, samt ett knippe gästbatterister (däribland Aldrichs gamla kollega i WHITESNAKE, Brian Tichy).

"Epic Obsession" kan med detta sägas ha sina rötter i klassisk bluesbaserad hårdrock, men med förvånansvärt spretigt resultat.

Too Hard To Break låter närapå BRYAN ADAMS, Heaven Gets Me By luktar BON JOVI och Til You Die lånar ett skitigt driv från MÖTLEY CRÜE - allt draget genom Doug Aldrichs gitarrfilter. Det betyder att när man minner om BON JOVI så är det med mer kuk i, om uttrycket ursäktas, och när man lånar ett skitigt driv från MÖTLEY CRÜE så är det med mer fokus på bluesig skit än på sleazig skit.

Naturligtvis finns också den typ av nummer man kan förvänta sig här, låtar som närapå kunde gått under WHITESNAKE-flagg. Pray Out Loud, episka Our Time Is Gonna Come och ostigt döpta Ride The Monkey är alla bra exempel på det, och utgör stommen på denna platta.

Bäst är svängiga The Cure som är rent livsfarlig att köra bil till, den tenderar att driva upp hastigheten på ett sätt som lagens långa arm och trafiksäkerheten inte riktigt godkänner, och på det hela taget är det här en bra skiva med bra insatser på såväl instrument som sång.

Gillar du referensramarna och de inblandade så är kärleksbarnet BURNING RAIN ett köp du kan göra i blindo. Du kommer inte att ångra dig, betyget är med mersmak!