Lillian Axe
"Waters rising"

Antal röster: 30

Läst: 1259ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-08-01

Lillian Axe hade sin storhetstid i slutet på 80- början på 90-talet då de släppte storslagna album så som 'Love and War' och 'Poetic Justice'. Efter hårt turnerande så bestämde sig bandet 1995 att ta ett uppehåll. Det dröjde ända fram till början på 2000 innan bandet återigen väcktes till liv och 2002 kom liveplattan 'Live 2002'. Två år senare så bestämde sig orginal sångaren Ron Taylor att han gjort sitt och lät därmed bandet gå mot en ovis framtid.

Med ny sångare släpper nu Lillian Axe sitt första studioalbum sedan 1993, så mina förväntningar var minst sagt blandade när jag tryckte på "play"...

En sten faller genast från mitt hjärta. Lillian Axe markerar genast med öppningsspåret 'Waters Rising' att detta inte är något halvdant comeback album dom släppt. Plattan fortföljer utan några som helst transportsträckor med en hel del höjdpunkter så som ’Quarantine’, 'I Have to Die, Goodbye', 'Until The End of The World' och det instrumentala avslutsspåret '5'. Lillian Axe har lyckats behålla sitt karaktäristiska sound, dock är 'Waters Rising' inte lika mycket partyrock som vi är vana vid utan har en lite mer mörk touch. Alla låtar känns väldigt välskrivna vad gäller musik såväl som text. Det känns som albumet tar vid där 'Psychoschizophrenia' slutar 1993 och även fast 'Waters Rising' inte är bandets bästa släpp så håller den definitivt måttet. En sak som glädje mig var att det gick mer än halva speltiden innan jag tänkte på att det var nya sångaren Derrick LeFevre som sjöng. Jag kan ju inte säga annat än att bandet fått en otroligt värdig ersättare till Ron Taylor.