Death Wolf
"II: Black Armoured Death"

Läst: 895ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-04-14

Death Wolf - II: Black Armoured Death
Att DEATH WOLF är ett sidoprojekt för bandets huvudsaklige låtskrivare och kreative motor Morgan Håkansson (vars huvudsyssla är MARDUK, för den som undrar) märks faktiskt inte alls på andra skivan "II: Black Armoured Death". Hängivenheten, attityden och kvalitén på låtarna skvallrar snarare om en övertygelse och en vilja att hålla fanan så högt det bara går - raka motsatsen mot ett projekt som är till för de idéer som inte får plats i just huvudsysslan. Möjligtvis är det ett uttryck för den kapacitet medlemmarna besitter (förutom herr Håkansson som trakterar basen består bandet av Maelstrom på sång, Makko på gitarr och Hrafn som bankar skinn), det faktum att man lite sådär lojt och på sidan av ändå smiskar de flesta andra akter som försöker sig på att spela svärtad rock'n'roll med rötterna i akter som MISFITS och "Evil Elvis himself", DANZIG. För det är vad detta är i grund och botten, en hyllning som startade som just en hyllning (bandet tog sina första steg under namnet DEVILS WHOREHOUSE, taget från en låttitel med just MISFITS) och som sedan har växt sig starkare än vad man kanske kunde ana sig till från början.

Nu står det absolut på helt egna ben som en egen fullvuxen skapelse, och det står stadigt.

Den andra plattan består av såväl lite snabbare och mer drivna låtar (World Serpent är ett bra exempel), men jag gillar bandet bäst när man drar ner tempot en aning. När man målar sina svarta tavlor i mer sväng och malande driv. Inledande Noche De Brujas och Lord Of Putrefaction är goda exempel på det, två låtar det är svårt att värja sig från och som sitter kvar i lyssnaren även efter avslutat värv.

Till sist konstaterar jag att det också är ett roligt grepp att ha med en cover som inte är någon av de uppenbara, med tanke på var inspirationen en gång kom ifrån. Istället är det relativt oväntade Little Black Angel av DEATH IN JUNE som avhandlas, och det låter alldeles utmärkt i DEATH WOLFs svarta kulör.

Totalt sett bjuder bandet på 13 spår av jämn och hög kvalitét, och variationen inom den relativt smala ramen är tillräckligt stor för att man gärna trycker repeat så fort man avslutat ett varv.

Kort och kärnfullt - detta är helt enkelt en mycket bra platta!