"Postures"

Användarbetyg: 2.2/10
Antal röster: 33

Läst: 1381ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-06-01

Postures – Postures
Göteborgska POSTURES var fram tills förra veckan ett helt okänt band för mig. Kul då att ha fått upptäcka detta mer än lovligt svängiga gäng lite grann som en överraskning.

POSTURES lirar en skön blandning av sväng, psykedeliska toner som minner om det 1970-tal som just nu verkar ha fått en revival och THE MARS VOLTA. Koppla på en sångerska som Paulina Nyström som verkligen har en stämma jag just nu inte kan få nog av och man får en skiva som till stora delar funkar alldeles förträffligt.

Jag har ofta tänkt på under lyssningen av plattan att det är tur att jag är inne i en period då inte fullt så brötig musik som vanligtvis brukar ljuda genom ljudanläggningen är totalt dominerande i mitt lyssnande. För annars hade jag förmodligen retat mig på bandets ibland rent flummiga och stundtals väldigt skira tonkonst.

Skivan inleds verkligt bra med Circles, som verkligen är en helt fantastisk liten pärla till låt. Oerhört vacker och melankolisk blir låten en väldigt sympatisk och fin inbjudan till skivan. När sen Heavy Tremor drar igång blir kontrasten extremt stor, vilket verkligen inte är fel då bandet dyker ner i ett rent underbart sväng som har fått mig att förnöjt le varenda gång jag har lyssnat på låten. Mellanspelets sköna flumlir funkar också väldigt bra tycker jag.

Genomgående visar POSTURES att de fungerar väldigt bra som band – här finns helt tydligt bevis på att det är enheten som premieras och inte enskilda musikers skicklighet, något som ändå är uppenbart. Detta faktum gillar jag verkligen då musik idag i väldigt mycket större utsträckning än tidigare i historien handlar om individen än om att lira bra tillsammans med andra. Därför är det skönt att det finns band som tar avstånd från detta och verkligen står för att det handlar om att vara ett band.

Det finns låtar på ”Postures” som jag inte riktigt köper, då de – stundtals - drar lite för långt åt pophållet för att jag ska vara helt tillfreds som exempelvis Are We Still Breathing, och den i mina öron helt onödiga längre versionen av Circles som avslutar skivan. Detta är dock radanmärkningar då större delen av skivan visar ett band som har lyckats skriva riktigt bra låtar.