Blitzkrieg
"Theater of the damned"

Antal röster: 24

Läst: 1163ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2007-08-04

För de flesta metalfans är bandet Blitzkrieg mest kända för att Metallica har gjort en cover på deras låt Blitzkrieg. Trots deras relativt okända tillvaro var det brittiska bandet med redan i början av New Wave OF British Heavy Metal-eran 1980. De hann dock endast med en intensiv Englands-turne samt ett demo och singel-släpp innan bandet splittrades och medlemmarna fortsatte sin karriär i andra band, bl a Satan. I Satan var då Blitskrieg-sångaren Brian Ross med om att släppa den klassiska skivan Caught In The Act innan han hoppade av också detta band.

1985 dök det dock överraskande upp ett album med Blitzkreig betitlat A Time Of Changes då sångaren Brian Ross tyckte då att det var dags att släppa Blitzkriegs första fullängdare som egentligen planerades redan 1981.
Sedan 1991 har bandet turnerat och läppt skivor i en jämn ström. Bland annat har man turnerat med Saxon i uropa och Saxon-sångaren Biff Byford står med som medproducerat på nya skivan Theater Of The Damned.

Theater Of The Damned är en överraskande vital skiva för ett band som spelat i metalens lägre divisioner under hela sin karriär. Det som framförs är för det mesta midtempo-metal ur ett New Wave Of British Heavy Metal-bands perspektiv fast i en modernt producerad kostym. Den stora tillgången för bandet är sångaren Brian Ross som har en väldigt stämnigsfull röst som fortfarande håller hög klass. Det och bandets känsla för melodier borgar för en behaglig resa genom Theater Of The Damned.

Bästa spår på skivan är Tortured Souls samt Together We Are Strong.

/KissJocke

Namn: Tommy Holmström | Datum: 2007-08-14 18:10:43