Darkane
"The Sinister Supremacy"

Användarbetyg: 1.0/10
Antal röster: 28

Läst: 939ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2013-07-01

Darkane – The Sinister Supremacy
När DARKANE meddelade att de skulle återförenas med Lawrence Mackrory blev jag oerhört glad. Jag har alltid uppskattat den mannens pipa, och kanske framför allt då på helsingborgarnas debutplatta ”Rusted Angel” från 1999.

Att DARKANE inte är det mest snabbjobbande bandet på planeten är ju ett faktum, men det brukar vara värt att vänta på deras alster. Så är det även i detta fall. ”The Sinister Supremacy” är en skiva där man direkt hör att det är DARKANE man lyssnar på. Och det handlar således inte om att bandet har tagit stora steg bort från den formula man presenterat på i stort sett samtliga skivor, utan bandets blandning av melodisk döds med inslag av thrash metal är intakt. Men bandet befolkas ju av väldigt skickliga instrumentalister som sannerligen inte gör lyssningen långtråkig.

Det är svårt att inte nämna Peter Wildoer som i vanlig ordning lirar trummor på ett sätt som imponerar. Man fattar verkligen varför den mannen var med i det slutliga urvalet när DREAM THEATER letade ersättare till Mike Portnoy. Det är inte bara det att Wildoer har ett oantastligt driv och sväng i sitt lir utan det är också de mer än lovligt skruvade fills han lägger som verkligen imponerar. Lyssna bara på Insurrection Is Imminent som har ett av de skönaste intron jag hört på länge och Malicious Strain i vilken polyrytmiken verkligen showcasas.

Christofer Malmström visar också att den där berömda hastigheten i nävarna verkligen inte har försvunnit för du glade vad det liras solon som inte går av för hackor på denna skivan i exempelvis redan nämnda Insurrection Is Imminent, och vilka riff finns det inte – kolla bara in Humanity Defined som har ett introriff som fick mig att haja till!

Lawrence Mackrorys insats då? Jag måste säga att det känns som att DARKANE har dragit en fet vinstlott då bandets vokala kapacitet har ökat mycket med den mannens återinträde. Jag menar verkligen inte att Andreas Sydow eller Jens Broman var dåliga sångare, men Mackrory har en större arsenal att släppa loss från de dovaste growl till de mest episka skrik och det är ett sant nöje att lyssna på hans insats på skivan.

DARKANE har fått till ett album som visar på styrkorna i bandet – det finns en spelglädje som kommer fram väldigt tydligt och med ett knippe väldigt starka låtar så blir ”The Sinister Supremacy” en skiva det är riktigt kul att lyssna på och som visar att väntan var väl värd även denna gång.

Namn: Christofer | Datum: 2013-07-01 10:32:43

Intressant. Älskar Rusted Angel så det här får
man nog ta och kolla upp snarast.