Orphaned Land
"All Is One"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 39

Läst: 961ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-08-01

Orphaned Land - All Is One
Orientalisk metal låter höra talas om sig och utvecklas alltmer. Under senare år har den även fått alltmer utrymme i väst, i media - och inte minst i den här metal-skallen. NILE banade delvis vägen med sina rötter, men kanske inte så mycket mer än rötter, i det orientaliskt-egypytiska. ROTTING CHRIST låter sina inhemska grekiska tongångar influeras stort av Mellanöstern-musik. Och min stora förälskelse i sammanhanget sedan några år tillbaka är fransk-arabiska MELECHESH.

Det nu aktuella bandet, ORPHANED LAND, fick jag ordentligt upp ögonen för i samband med samlingsplattan "Oriental Metal" som jag recenserade förra året, och det var nämnda MELECHESH, vilka stod för ett av albumets spår, som ledde mig dit. ORPHANED LANDs frontman Kobi Farhi var den som stod bakom det gränsöverskridande projektet. Och just överskridandet av gränser är bandets signum och livsverk. Med rötter i Israel, och med Turkiet som sitt "andra hem", är ORPHANED LAND ett projekt som inte räds att bryta mot vare sig musikaliska eller politiska gränser eller tabun.

Årets album, "All In One" är en melodisk sak med stor del orientaliska inslag i melodi, sång och instrument. Inlednings- och titelspåret All Is One är enligt Kobi Farhi en orientalisk metal-hymn, dedikerad till Mellanösterns metalfans och deras kamp för att kunna lyssna på och utöva sin musik i länder och kulturer där de ofta ses som "avvikande", mycket mer än vad vi kanske kan föreställa oss. Singeln Brother berättar den bibliska historien om Abrahams söner, halvbröderna Ismael och Isak, vilka anses vara förfäder till det arabiska respektive det judiska folket. Med syftning på myten om hur Abraham var beredd att offra sin egen son på gudens begäran, innehåller enkla rader som "That kid on the mountain, what was his name?" betydligt mer sprängstoff än mången bloddoftande, djävulsdyrkande hårdrockstext. Min favorit på plattan är dock den tunga Fail där metal-sidan av bandets musik är som starkast och där Kobi nyttjar hela sina röstresurser, och growlar som en - ja, som en gud.

Det finns några helt fantastiska stycken på skivan, som de nämnda Brother, All Is One och Fail, men även The Simple Man och avslutande Children. Också övriga spår håller mycket hög kvalitet, vackra musikstycken med mer eller mindre metal-känsla, det hela är oerhört välspelat och välproducerat. "All Is One" är orientalisk rock/metal med mycket mer betoning på just orientalisk än t.ex. MELECHESHs "Epigenesis", men också mindre metal än bandets egna tidigare alster. Själv kunde jag önskat mig än mer av tyngd i den tradition som tidigare ORPHANED LAND-skivor oftast har, och som finns i spåret Fail. Samtidigt är det här bara så bra i sin egen rätt.

Den hårdrockare som gillar när vyerna vidgar sig och är beredd att öppna sinnena för något annorlunda, kommer säkert ha mycket glädje av detta verk. Jag kan dock inte säga att jag tror detta blir Årets album för alla och envar metal-skalle, men du - det blir det kanske just för dig, så ge den absolut en chans.

/BiblioteKarin