Nymf
"From The Dark"

Användarbetyg: 0.8/10

Läst: 1264ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-08-01

Nymf - From The Dark
I takt med att det olycksbådande introt Heleinomai (Prelude) klingar ut och första riktiga spåret Fear Of The Doom sparkar igång så åker mina mungipor uppåt. Skallen börjar mer eller mindre ofrivilligt att nicka i takt och det blir svårt att sitta still.

Karlshamns NYMF är i september här med sin andra platta och för oss, som sedan beskedet att kungarna på tronen inom doom, CANDLEMASS, slutar komma med nytt material, så är det såväl goda som välkomna nyheter. Detta beror inte på att NYMF är en kopia (eller, i vissa fall är det omöjligt att inte tänka på just Leif Edling och mannar, så som exempelvis i spåren Lucifer Takes The Crown eller In The Name Of Vlad, men det får man leva med...sämre förebilder kan man ju liksom ha om man är ett svenskt doomband), utan på att man behärskar den ack så viktiga detaljen att skriva bra låtar som talar till hjärta och själ istället för huvudet.

Jag anser att detta är A och O om man ger sig in i doomgenren, där man helt enkelt inte kommer undan med halvdana kompositioner eftersom de i alla fall bjuder på bra rens eller energi. En svag låt som inte känns rätt står obarmhärtigt ut när det går lite saktare och när det är känslan som står i fokus. Nå, det om det.

NYMF består av två femtedelar THE GRAVIATORS då sångaren och frontmannen Niklas Sjöberg tagit med sig gitarristen Martin Fairbanks till detta projekt. De andra ingredienserna heter Robin Ingemansson (bas, UNFAITHFUL), Kristofer Stjernquist (gitarr, SEEDS OF CIDER, TROLLFNASK) och Thommy Lindskog (trummor, WULFGAR), och man har i studio Berno hamrat ut en platta med rätt skitigt och ganska råbarkat ljud. Det passar sig väldigt väl till såväl låtarna i sig som Niklas stämma, vill jag påstå.

Totalt får man som lyssnare 13 spår (eller 12 riktiga låtar samt det inledande introt då), och eventuellt kan jag tycka att bandet skulle ha tagit ner antalet spår. En låt som Drive tillför inget speciellt egentligen, och när det gäller doom gör det inget om antalet spår är färre. De som är bra är dock väldigt bra, och när bandet går loss på tidigare nämnda Fear Of The Doom, Possessed, svängiga Evolution Blues eller blytunga spår som Like A Giant Orange Sun eller tidigare nämnda In The Name Of Vlad samt Lucifer Takes The Crown så är det bara att gilla läget och konstatera att NYMF är ett av banden som söker ta upp den fallna mantel som kungarna släpper ifrån sig.

Betyget har snarare färg av den högre nivån än den lägre, och risken för att jag i efterhand vill revidera siffran uppåt är överhängande eftersom "From The Dark" faktiskt sparkar en hel del stjärt!