Battlecross
"War Of Will"

Antal röster: 21

Läst: 819ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-09-01

Battlecross - War Of Will
ā€¯Blue collar thrash metalā€¯, eller om vi försöker oss på en försvenskning: ā€¯blåställs-thrashā€¯. Det är så BATTLECROSS själva beskriver sitt sound, måhända av genuin ödmjukhet, måhända som en flirt med en publik som primärt kan förväntas vara arbetarklass snarare än överklass. Hur väl den pastischen stämmer 2013 vete tusan (metalheads återfinns nog i de flesta samhällsklasser) men låt oss för en stund leva kvar i den föreställningsvärlden och se vilka liknelser detta ger oss möjlighet till.

Byggjobbare är ett klassiskt arbetarklassyrke. Antag att herrarna i BATTLECROSS innehade sagda profession. I så fall kanske man kunde säga att grunden till deras aktuella verk, ā€¯War Of Willā€¯, är gjuten enligt den skola som en gång i tiden växte fram i Sveriges egna ā€¯Lilla Londonā€¯, Göteborg. Vi snackar alltså en solid bas av melodisk döds, med lika delar elakt riffande och elegant harmoniserande melodislingor. De bärande balkarna har sedan monterats med den klassiska thrashens halsbrytande tempo, men utan att göra avkall på kvaliteten i utförandet. Avslutningsvis har ytskikten valts med en tydlig blinkning till nutida amerikansk metal, och det känns logiskt när man får reda på att inredningsarkitekten Eyal Levi tidigare arbetat med konstruktioner som bland andra THE BLACK DAHLIA MURDER, TRIVIUM och DEVILDRIVER.

Nog med ordlekar för ett ögonblick. Vid det här laget har ni hunnit få en tämligen god bild av ungefär hur BATTLECROSS låter ā€“ frågan som återstår är då hur bra uppföljaren till kritikerrosade debuten ā€¯Pursuit Of Honorā€¯ egentligen är? Jovars, det finns föga skäl att klaga. Här finns ganska gott om godsaker: snygga tempoväxlingar och ett överlag väl varierat låtmaterial, bra driv och energiskt tempo, snygga harmonier och en kompetent produktion. Den viktigaste byggstenen (om ni ursäktar ett temporärt återfall) är naturligtvis styrkan hos låtarna, och även om inte alla skivans spår håller toppklass finns det tillräckligt många bra nummer för att generera ett gott slutbetyg. De alster jag framför allt skulle framhålla är Never Coming Back, My Vaccine, Get Over It och den lite tyngre och mörkare Beast.

Något klassiskt landmärke kommer måhända inte ā€¯War Of Willā€¯ att bli känt som, men BATTLECROSS bygge utgör ett stycke solitt, oklanderligt utfört hantverke. Följaktligen kanske ā€¯blue collar thrash metalā€¯ är en rätt okej term, ändå...