"Late For Nothing"

Releaser: 2013

Anvndarbetyg: 1.2/10
Antal rster: 16

Lst: 990ggr | Kommentarer: 5 | Inlagd: 2013-09-01

IWrestledABearOnce - Late For Nothing
Det finns många saker man känna när man sätter sig vid tangentbordet för att skriva en skivrecension: engagemang, skrivkramp, beslutsångest, glädje... Något man dock sällan känner är sorg, men i fallet IWRESTLEDABEARONCE och deras ”Late For Nothing” är det precis det jag känner.

...men låt oss för all del backa bandet en smula. IWABO sitter samlade runt soffbordet på sitt gods, och gitarristen Steven Bradley har precis konstaterat att det nya örtteet med smak av ”kakao, kola, havssalt och hundbajs” är delikat, när den knallröda nödtelefonen ringer. Basisten Mike Martin svarar (efter en lång, kärleksfull blick på sin egen biceps) och lyssnar allvarsamt. Det är presidenten, som ber IWABO om hjälp eftersom en ondsint rymdskurk utvecklat en dödsstråle och ämnar förgöra Jorden. Bandet knallar ut på gatan, där de förvandlas till maskerade superhjältar som flyger ut i rymden. Väl framme på planeten Pancake i Syrup-galaxen slåss bandet mot skurken med sitt musicerande som vapen, innan de till slut triumfatoriskt vänder åter till den räddade Jorden.

Ovanstående är en kort redogörelse för videon till låten Boat Paddle. Vad jag vill ha sagt med detta är att IWABO är spritt språngande galna. Ni vet, på ett bra sätt... Bandet inkorporerar nämligen samma slags totala respeklöshet och brist på hämningar rent musikaliskt, som man gör inför var gränsen för kitsch går cineastiskt. På ”Late For Nothing” möts vi ena sekunden av löjligt brutalt mangel i en avancerat synkoperad takt, för att i nästa få våra trumhinnor varsamt smekta av smäktande skönsång och superlims-fästande melodier. Tänkbara influenser skulle kunna innefatta allt från THE DILLINGER ESCAPE PLAN via SYSTEM OF A DOWN och BRING ME THE HORIZON till WITHIN TEMPTATION, förutsatt att man kör blandningen i en regnbågsfärgad mixer samtidigt som man tar LSD. Typ.

Noterbart är hur väl den nya sångerskan Courtney LaPlant tar plats i gänget. Visserligen lär nog ett och annat långtida fan av bandet gnissla lite tänder över att de värsta galenskaperna trots allt tonats ned en smula, till förmån för något mer tillgängliga tongångar. Samtidigt är det (för oss icke-puritansiter) svårt att klaga över starka låtar, och LaPlants insats är därtill nästan löjligt imponerande. Hennes register omfattar såväl härdsmälte-intensivt gallskrikande, guttural growl samt skönsång spröd som från en älva, och med en såpass blank och ädelstensbeströdd krona på ett verk som hela tiden utmanar, överraskar och charmar kan betyget inte bli annat än mycket högt. Okej, visst: Mind The Gap samt The Map är två spår som kan klassas som ”ordinära” – men övriga tio låtar på plattan spänner från ”riktigt bra” till ”fenomenala”. Lyssna bara på pärlor som Thunder Chunky, Carnage Asada och Letters To Stallone. Eller varför inte I’d Buy That For A Dollar, Inside Job eller Boat Paddle...?

Därav att jag känner en viss sorg inför att skriva denna recension. Jag vet nämligen att när den är klar kommer det att komma nya skivor som pockar på min uppmärksamhet, och som tar tid ifrån min i full blom utslagna kärleksaffär med IWABO. Lyxproblem, jag vet, men ändå. Jag vill få köra plattan på repeat bara några gånger till!

Namn: Christofer | Datum: 2013-09-02 09:08:04

Det var ett väldigt högt betyg. Jag är tveksam
att jag tycker att detta är 9/10 då det jag