DGM
"Momentum"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 28

Läst: 827ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-11-01

DGM ā€“ Momentum
DGM ā€“ en förkortning som står för Diego Gianfranco Maurizio - de tre grundarna av detta italienska progressiva/power metalband. Ironiskt nog har ingen av dessa tre herrar varit med i bandet sedan 2006, haha!

Jag brukar ju lägga in en disclaimer om att just power metal inte är min grej när jag recenserar skivor ur denna subgenre. Och så blir det även denna gång ā€“ ā€¯Momentumā€¯ är dock alldeles för bra och värd att ta på så stort allvar för att låtarna ligger på en bra och jämn nivå för att jag ska avstå från att recensera denna. Kanske är det för att jag vill lyfta fram positiva exempel från denna annars så klämkäcka och till stora delar krystade subgenre som jag alls skriver om ā€¯Momentumā€¯. Det kan faktiskt vara så.

Skivan öppnar med ett synnerligen snyggt intro i låten Reason. Det är tekniskt fulländat, och jag har lyssnat på det ett försvarligt antal gånger. Överhuvudtaget så låter DGM väldigt bra ā€“ produktionen är snyggt avrundad och det är inga problem att höra de enskilda instrumenten vilket jag alltid uppskattar.

Det som verkligen imponerar på mig med ā€¯Momentumā€¯ är tre saker egentligen: låtarna är av sådan kaliber att, faktiskt, varje låt innehåller något jag gillar, sången från Mark Basile är så fruktansvärt kraftfull att jag njuter av varenda grej karln gör. Och sen har vi solona. Jag avskyr personligen när det ska liras solon och resten av bandet går av scen för att låta gitarristen/trummisen/basisten gå loss. Fullständigt vedervärdigt. Musik handlar om kommunikation mer än något annat och vad som verkligen utmärker skickliga musiker till skillnad från skickliga instrumentalister är förmågan att lira häpnadsväckande grejer tillsammans med andra. Det kan Simone Mularoni på gitarr och Emanuele Casali på keyboard för varenda solo som utförs av dessa herrar är rent öronmumma. Räcker inte detta så kan ni ju dra igång Chaos som gästas av Jørn Viggo Lofstad från PAGANā€™S MIND som bänder loss lite extra, haha!

Lyssnar man uteslutande på brötdöds, black metal eller grindcore så kommer man sannolikt att hata DGM och deras ā€¯Momentumā€¯ med sitt innersta väsens hela hat. För oss som är villiga att faktiskt bli motbevisade någon gång emellanåt när det gäller progressiv power metal så är ā€¯Momentumā€¯ en skiva väl värd några lyssningar.