"Planetary Breathing"

Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 22

Läst: 874ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-11-01

Mygrain - Planetary Breathing

Det här är musik jag vill tycka illa om.

Missförstå mig rätt, men Finlands MYGRAIN spelar den där sortens melodisk dödsmetall med episkt anslag som jag - speciellt i det rådande höstmörkret i vårt avlånga land just nu - egentligen vill ta fram motorsågen och kapa jäms med fotknölarna. Sången är varierad mellan growl och rensång på ett sätt som gjorts tusen gånger förr, såväl lyrik som musikaliskt anslag är lagt för att placera lyssnaren i en atmosfärisk (mer eller mindre fiktiv) rymd. Bandets medlemmar kallar sig saker som Mr Downhill (sologitarr), Resistor (gitarr), DJ Locomotive (trummor) och egentligen - egentligen - vill jag vara en tvärvigg och tycka att det är alldeles för glättigt och utspätt och ointressant. Men det går liksom inte.

När bandet (förutom tidigare nämnda medlemmar ingår också sångaren Tommy, keyboardspelaren Eve och basisten Yonas) leder lyssnaren genom spår som Waking Up The Damned, Dreamscape, The Ghost In Me och Mechanimal Instinct är det helt enkelt jäkligt svårt att inte dra på smilbanden och luras med i de allsångsvänliga refrängerna eller det primitiva dubbeltrampet och träffsäkra riffandet. Efter ett par varv med denna bandets fjärde skiva inser man att det inte är speciellt häftigt att vilja vara en lite småbutter recensent, och att detta fungerar alldeles utmärkt.

Se där - en del av ljuset i höstmörkret visade sig vara lyktorna från ett dödsmetallrymdskepp härstammande från yttre rymden. Och det står MYGRAIN på namnskylten!