Mael Mordha
"Damned When Dead"

Antal röster: 40

Läst: 916ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-12-01

Mael Mordha - Damned When Dead
Om jag ber dig tänka dig hur ett band låter, om de tagit namn efter någon som A) är bror till Gormflaith, och som B) mötte en blodig död under slaget vid Clontarf år 1014, så hade du förmodligen hamnat inte alldeles för långt ifrån de nejder på den gröna ön där MAEL MORDHA huserar. Det handlar om förhållandevis tung, mörk och malande doom med inslag av irländsk folkmusik, där det senaste till exempel hörs ganska tydligt i det flöjtbeväpnade introt till The Sacking of the Vedrafjord.

Jag får erkänna att jag vid en första genomlyssning inte riktigt fastnar för irländarnas anrättning, eftersom de förhållandevis långa låtarna inte skiljer sig så där vansinnigt mycket från varandra. Det är bitvis alltså lite jämntjockt, men med tiden har jag börjat se poängerna med plattan. Sångaren Roibéard Ó Bogail har till exempel en rätt mäktig pipa, lite så där lagom skitig men ändå med bra klipp på rena toner om och när han så önskar. Vidare är drivet i anrättningen skapligt ofta riktigt gott, som under slutet av Bloody Alice (of Abergavenny) när kören kommer in, eller under hela pampiga All Eire Will Quake (som sannolikt är plattans bästa spår). Texten till den sistnämnda är för övrigt rätt så trivsamt brutal, med strofer om klagande kvinnor, gråtande barn och ruttnande kroppar efter fallna motståndare.

De allra högsta höjderna når skivan aldrig, men så här en kulen novemberkväll med mörker och kyla ute sitter den onekligen riktigt fint. Då är det inte nämnvärt svårt att skruva upp volymen, blunda, och framför sig se karga, vindpinade högländer, stormpiskade klippor och frodigt gröna ängar, de sistnämnda fläckade av ångande varmt blod, spillt med svärd och yxor hackiga av lång och trogen tjänst...