Pestilence
"Obsideo"

Antal röster: 27

Läst: 834ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-12-01

Pestilence - Obsideo
ā€¯Spännviddā€¯ är ett ord som kommer väl till pass när man närmar sig holländska PESTILENCE. Dels över tid, eftersom vi snackar om en akt som bildades 1986, splittrades 1994, återförenades 2008, och fortfarande låter relevanta 2013. Dels över musikalisk genre, eftersom gänget ursprungligen lirade amerikansk-inspirerad thrash, för att sedan börjar laborera tämligen fritt med teknisk dödsmetall. Hur fritt, undrar du? Tja, på den engelskspråkiga Wikipedia-sidan om bandet står de listade inte bara som ā€¯teknisk dödsmetallā€¯ eller ā€¯progressiv metalā€¯, utan även under till exempel ā€¯avante-garde metalā€¯ och ā€¯jazz fusionā€¯!

Riktigt så långt som till det sistnämnda skulle jag kanske inte sträcka mig, åtminstone inte ifråga om nya verket ā€¯Obsideoā€¯, för visst är det onekligen meckigt avancerad metal som står i fokus. Jag kommer att tänka på band som NILE, AEON, DECAPITATED och (i viss utsträckning) MESHUGGAH, vilket ā€“ om ni inte halkat in på den här sidan i misstag ā€“ säger er att det är ett tämligen asförbannat, tight och taktmässigt klurigt mindfuck som bjuds. Några detaljer värda att notera är:

· nyttjandet av 8-strängade gitarrer, vilket liksom gör det svårt att inte lyckas mangla ut riff med erforderlig tyngd,

· det snygga och (här är etiketten befogad) jazziga sololiret, samt

· det faktum att gitarrljudet påminner lite vagt om gamla ENTOMBED, på ett rätt skönt ā€¯old schoolā€¯-aktigt sätt.

Trots flertalet snygga detaljer och en onekligen mycket imponerande teknisk färdighet, lyckas ā€¯Obsideoā€¯ inte till fullo charma mig. Det är förvisso ett rätt meditativt och sinnesrensande mangel som serveras, och låtar som NecroMorph, Soulrot och Superconcious är mer än habila konstruktioner, så jag har inget emot att snurra plattan några varv till. Samtidigt är låtmaterialet helt enkelt inte riktigt på samma nivå som till exempel då NILE eller MESHUGGAH, och i så tuff konkurrens som det finns inom teknisk döds krävs något riktigt vasst för att sticka ut. PESTILENCE gör det bra, men missar pallen med ett par tiondelar.