Broken Hope
"Omen Of Disease"

Betyg: 4/10

Antal röster: 21

Läst: 711ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-12-15

Broken Hope ā€“ Omen Of Disease
När jag förra i september förra året kollade in DECREPIT BIRTH i New York var BROKEN HOPE ett av de andra banden som lirade den kvällen. Det var stor uppståndelse över att BROKEN HOPE hade startat upp igen. I alla fall tyckte de andra banden det.

BROKEN HOPE är ett av många band som efter en framgångsrik första sejour mellan 1988-2001 stötte på patrull, bland annat därför att bandets dåvarande trummis Ryan Stanek tyckte att det var en bra idé att ta pengarna för beställd merch och lägga i egen ficka och för att i likhet med så många andra death metalband ha svängdörrar för medlemmar på olika positioner.

Men nu är alltså bandet på banan igen ā€“ ā€¯Omen Of Diseaseā€¯ är bandets första skiva sedan inte så framgångsrika ā€¯Grotesque Blessingsā€¯ från 1999. Har mycket förändrats? Ja, scenen ser ju väsentligt annorlunda ut ā€“ musikaliskt har dock inte mycket hänt i BROKEN HOPEs värld. Det är fortfarande plattan i mattan och brutal dödsmetall som gäller.

Jag måste dock undra ā€“ hade vi brytt oss om ā€¯Omen Of Diseaseā€¯ om bandet inte hade haft sin historia att luta sig tillbaka mot? Att ha varit med så att säga i början av death metalscenen är, faktiskt, en stor del av varför detta band nu får så mycket uppmärksamhet. För musikaliskt finns det så många skivor som är synnerligen mycket bättre än denna.

Jag tycker redan efter 3 genomlyssningar att detta är, faktiskt, en ganska tråkig och stel skiva. Det räcker inte för mig att musiken är hård och brutal ā€“ har du inte låtmaterial som sticker ut så kommer jag att tappa intresset. Då hjälper det inte att sångaren Damian Leski har en synnerligen rå sångleverans. Hans sångstil blir förresten även den tjatig i längden.

Nä, jag tror ni förstår varthän det barkar? ā€¯Omen Of Diseaseā€¯ är en skiva som inte skiljer sig från så många andra dussinskivor i dödsmetallträsket.