Blood Stain Child
"Mozaiq"

Användarbetyg: 1.0/10
Antal röster: 25

Läst: 1363ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-09-01

Titlar som “Exotic-6-Cordinator”, “Cyber Green”, “Energy Blast” och “Another Dimension” skvallrar om ett band som inte riktigt vill hålla sina hästar på jorden. När det förstnämnda spåret trampar igång går mina associationer direkt till ett påtänt Spock. Elektroniska utflykter i all ära men jag vill gärna ha dem som ett subtilt komplement till en redan etablerad musikalisk bas.

Å andra sidan kanske jag inte borde ta japanska Blood Stain Child så seriöst för de verkar mest ha kul på ”Mozaiq”. De olika samplingarna avslöjar ett band som nog hellre ser sig ha en rolig tid tillsammans än att tas på dödligt allvar. Denna lekfullhet är det absolut inget fel på och nog visar bandet vad de vill med sin säregna cyber thrash. Om vi bortser från min dåliga association till Spock och istället koncentrerar oss musiken tangerar Blood Stain Child linjen mellan ett mer plojigt Soilwork och ett snällare Strapping Young Lad.

Faktum är att ju mer jag lyssnar på Mozaiq desto mer gillar jag den. Likt ett exalterat barn med ADHD på julafton hittar jag element som träffar helt rätt i mitt barnsliga ego. Ju längre in i skivan man kommer desto mer visar Blood Stain Child sitt rättmättiga jag. Ett riktigt juvenilt jag ska det tilläggas. ”Metropolice” bjuder på kvinnlig skönsång och samplingar som hämtade från Amazonas djungler. Både ”C. E 0079” och ”Innocence” blandar friskt blastbeats med trance och Günthererska tongångar. Detta är sinnessjukt, fast precis inom alla tänkbara ramar.

/Tomasz Swiesciak