Iced Earth
"The Plagues Of Babylon"

Antal röster: 24

Läst: 926ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-02-01

ICED EARTH - "The Plagues Of Babylon"
Jänkarna med maestro Jon Schaffer i spetsen är tillbaka igen efter att ha fått något av en andra andning efter framgångarna med förra skiva "Dystopia". Kanske inte i fråga om popularitet, där har ICED EARTH alltid varit starka, utan mer när det kommer till musiken i sig. ICED EARTH med Tim Owens bakom micken tilltalade mig aldrig, vilket Matt Barlowes korta återkomst inte heller gjorde. Men allt skall inte sångarna belastas för då även Schaffers förmåga att skriva ihop en bra heavy metal-dänga verkar ha påverkats. Det lilla jag orkade lyssna igenom lät mest skräningt, skrikigt och oinspirerat.

Men något verkar alltså ha hänt i och med senaste sångaren Stu Blocks inhopp i gruppen. Visst, skall man vara elak så låter han kanske bara som en Matt Barlow-klon men jag tycker att han har en röst som passar ICED EARTH som handen i handsken och en tillräckligt egen sångstil för att det skall fungera. Och något har hänt med Schaffer. Han skriver måhända långt ifrån lika magiska "drutt-riff" som på den gamla goda tiden men det han får fram nu är på en helt annan nivå än för bara några år sedan.

Det bevisas redan i första låten på "The Plagues Of Babylon" som heter precis som skivan. En mäktig dänga med en lika mäktig inledning som sätter ribban för resten av skivan. Tyvärr är det lite för många låtar på skivan som faktiskt inte når upp till denna nivå. Titelspåret är som sagt mycket bra och det är också efterföljande Democide, The Culling och Among The Living Dead (där även en viss tysk vid namn Hansi Kürsch gastar för glatta livet). Men efter det kommer Resistance, en alldeles för såsig och menlös historia som lätt hade kunnat strykas från skivan utan att något skulle ha saknat den.

En rejäl uppryckning blir det när The End? istället kör igång, men säg den lycka som varar när trista Chtulu tar vid. Här börjar ett mönster uppträda och så håller det på hela vägen fram till avslutande covern Highwayman. En låt jag faktiskt blir lite förbannad av. Man har inte med Russell Allen (SYMPHONY X) på sin skiva för att sjunga några rader på en cover. Ett generalfel av episka mått och borde, om det fanns någon rättvis i världen, generera i en rejäl pungspark på Jon Schaffer eller vem det nu var som kom på den idén.

Ja, en högst ojämn historia är alltså vad "The Plagues Of Babylon" är och det är knappt att de bra låtarna är fler än de mediokra. Som tur är så är låtarna som är bra nästan i klass med vad ICED EARTH klämde ur sig under sin absoluta storhetstid på 90-talet och har fått mig att hålla ögonen på gruppen igen efter att jag förlorade intresset vid tiden runt "Horror Show". Nu hoppas jag bara att Jon Schaffer med manskap får ännu bättre ordning på låtsnickeriet till nästa skiva för då kan det blir något som kanske t.o.m kan komma i närheten av att konkurrera med "Night Of The Stormrider" om titeln som ICED EARTHs bästa skiva.

/Christofer Jorhage