Releasećr: 2014
Betyg: 10/10

Användarbetyg: 1.6/10
Antal röster: 19

Läst: 1317ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-02-01

BEHEMOTH - "The Satanist"

Nu kunde man pĂ„ allvar tro pĂ„ talesĂ€ttet att "fan har gĂ„tt och blivit religiös pĂ„ gamla dar"! Eller i det hĂ€r fallet Ă€r det BEHEMOTHs frontman Nergal, som anvĂ€nder ett helt batteri av referenser till kristen tro och ritual i nya albumet "The Satanist". Albumets inledande spår annonserar jordens undergång med Blow Your Trumpets Gabriel, syftande på ärkeängeln som blåser i sitt horn och förkunnar den yttersta domens dag. Gabriel startar därmed BEHEMOTHs mässa som 44 minuter och och nio spår senare avslutas med den "frikyrkojublande" O Father O Satan O Sun!. Däremellan finner vi låtar med titlar såsom (i min översättning) Svart mässa, Bed för oss Lucifer och Amen.

Det som fäster först vid de inledande lyssningarna är de mer melodisk styckena i låtlistan - ja, du läste rätt, jag skriver faktiskt BEHEMOTH och melodiskt i samma mening. Allt är ju relativt, men inledande förstasingeln Blow Your Trumpets Gabriel tillsammans med titelspåret The Satanist och avslutande O Father O Satan O Sun! är både melodiösa och riktigt svängiga, med extreme metal-mått mätt i alla fall. Fortfarande är dessa spår tre av favoriterna på albumet, vilket sedermera med alltfler lyssningar avtäcker alltmer av det typiskt behemothska soundet och den musikaliskt exceptionella skickligheten. Bestar som In The Absence Ov Light och Ora Pro Nobis Lucifer drar rysningar längs min ryggrad och jag är verkligen "blown away" av detta.

I jÀmförelse med det förra mÀsterstycket frÄn den polska kvartetten, "Evangelion" (2008), Àr "The Satanist" kanske mindre perfektionistisk, mindre "elitistisk", om uttrycket ursÀktas, men i gengÀlld mer dynamisk, förmedlar mer stora kÀnslor och faktiskt djup innerlighet. Frontmannen Adam "Nergal" Darski fyller lÄtarna med sitt eget svett och sitt eget blod, sin stolthet, sin kamp och sitt personliga mod. Och resultatet Àr nÄgot som Àr fyllt bÄde med extrem musikalitet, frÄn första trumslag till sista Ängestfyllda skrik, och samtidigt med stor intimitet. Infernos trumspel Àr, som alltid frestas jag att sÀga, övervÀldigande exakt. Att i detalj berömma musikernas yrkesskicklighet mÄste jag överlÄta Ät nÄgon som bÀttre Àr skickad för det, men det musikaliska ymnighetshornet Àr fyllt med rÄge.

Jag är övertygad att BEHEMOTH år 2014, på sitt tjugotredje verksamhetsår och med sitt tionde studioalbum "The Satanist", kan göra det kräsnaste av sina fans tillfreds, samtidigt som bandet med detta album har en möjlighet som kanske aldrig förr att nå ut till fler och nya fans, musikälskare i allmänhet och hårdrockare i synnerhet.

Till BEHEMOTHs "The Satanist" utdelar jag, för först gången någonsin, betyget 10 av 10. Detta Ă€r ren musikalisk magi.

/BiblioteKarin