Astrophobos
"Remnants Of Forgotten Horrors"

Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 34

Läst: 844ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-02-18

Astrophobos - Remnants Of Forgotten Horrors
ASTROPHOBOS från den kungliga huvudstaden Stockholm är tillbaka med en uppföljare till EP:n "Arcane Secrets" som släpptes 2010 och som var tillräckligt bra för att jag skulle fortsätta att följa gruppen på deras äventyr. Den här gången har bandet tagit ett stort kliv upp på kvalitetsstegen och gjort en rejäl och matig fullängdare.

Att lyssna på ASTROPHOBOS är som att åka tillbaka i tiden. Jag drömmer mig tillbaka till andra halvan av 90-talet och den värld som var verklighet för den långhåriga kuf som var jag. Skinnpaj och Get A Grip-kängor är obligatorisk klädsel och svensk melodisk black och death metal står högt i kurs. Ur mina gamla Luxor-högtalare ljuder grupper som NAGLFAR, LORD BELIAL, MÖRK GRYNING och naturligvis DISSECTION. Härliga tider.

ASTROPHOBOS har byggt sin musik på arvet från dessa och andra samtida grupper och skapat något som kanske inte är särskilt nyskapande men som ändå är mycket bra. "Remnants Of Forgotten Horrors" består av åtta välskrivna låtar som alla innehåller sin beskärda del av snygga melodier som allt som oftast sitter som slickade i hörselgången. Dock är några av låtarna något för långa för sitt eget bästa men överlag är låtmaterialet mycket starkt. Tyngd och fart balanseras på ett bra sätt men personligen hade jag inte tackat nej till lite mer och snabbare mangel i många av låtarna.

Sångaren Micke Bromans vrål fyller helt klart sin funktion men han har en bra bit kvar innan han kan utmana det övre skiktet av sångare inom black metal i vårt avlånga land då han saknar det där djupet och variationen i rösten som de bästa i genren så ofta har. I övrigt finns det inget att klaga på rent instrumentalt och sessiontrummisen Fredrik Widigs (SOILS OF FATE, THE UGLY) gör en rekorderlig insats bakom trummorna.

Jag är nöjd med vad ASTROPHOBOS har åstadkommit med "Remnants Of Forgotten Horrors". Framtiden ser ljus ut för gruppen och nästa gång hoppas jag på lite mer originalitet och fintrimmade låtar, allt annat kan de låta vara precis som det är.

/Christofer Jorhage