Marknadsför din nya tidning

Om du har planer på att starta en egen tidning kan du behöva göra en bra marknadsföringsplan så att du hittar nya läsare. Du behöver också ett bra säljbolag som tar ansvaret att sälja annonser i utbyte mot provision. I början kan det vara ekonomiskt tufft att ge ut en ny tidning, precis som med alla andra nya verksamheter. Därför kan det vara bra att ha en ekonomisk buffert innan du sätter igång.

Med hjälp av en animerad reklamfilm från Explainer kan du nå ut till nya läsare. Du kan snabbt visa upp vad din tidning handlar om och marknadsföra den via sociala medier och sökmotorer. Din animerade reklamfilm utgör det första mötet mellan din nya tidning och läsaren, och det är därför viktigt att det är en engagerande och bra upplevelse.

Vad är unikt med din tidning?

Väl genomförda kampanjer inom så kallad syftesdriven marknadsföring kan vara mycket effektiva enligt effektivitetsexperten Peter Fields. Väl genomförda kampanjer visade till 35 % på hög effektivitet i jämförelse med dåligt utförda kampanjer som uppnådde en effektivitet på 14 %. Syftesdrivna kampanjer kan introducera okända dimensioner hos varumärket vilket gör att det särskiljer sig från konkurrenterna. När du marknadsför din nya tidning kan det därför vara bra att visa på vad som är unikt med just din publikation.

Marknadsföringslagen

När du marknadsför din tidning i sociala medier och bloggar är det nödvändigt att visa att det är fråga om reklam. Dessa regler gäller oavsett om du visar reklamen i TV, tidningar eller sociala medier. Enligt marknadsföringslagen är det inte tillåtet med dold marknadsföring, vilket innebär att alla inlägg på YouTube, Facebook och i bloggar tydligt måste framgå som reklam. Du kan till exempel lägga in information om att det rör sig om reklam i inlägget, eller lägga till en märkning med texten “reklam”.

Budget för reklamfilm

En animerad reklamfilm kan kosta en del pengar, varför det är bra att prioritera en ordentlig budget och välja ett bra produktionsbolag som kan skapa arbetsmaterial och koncept från grunden. Du behöver anlita ett bolag som kan lära känna din tidning, förstå branschen och dina läsare. Produktionsbolaget måste då ha resurser och tid för att kunna sätta sig in i vad du vill förmedla och hur de ska göra det på bästa sätt i ett filmformat. Ett företag som sätter ihop animerad reklamfilm består av filmskapare, storytellers, klippare, manusskrivare och animatörer som skapar stora och små upplevelser. De har en heltäckande strategi för att hitta rätt kommunikation i olika kanaler. Ditt kommunikationsbehov behöver stå i fokus så att det rörliga mediet kan användas som ett kraftfullt verktyg att nå olika mål, som att hitta nya läsare till din publikation.

Ökande reklamtrötthet

Reklamtrötthet ökar bland befolkningen, därför är det viktigt att nå ut med sin marknadsföring på ett kostnadseffektivt och positivt sätt. Fundera över var dina läsare och din målgrupp finns och arbeta mest med marknadsföring i de kanalerna. Här är det viktigt med bra sökmotoroptimering som leder kunderna till information om din publikation.