Genomför digitala undersökningar och få din tidning eller sajt att växa

Om du driver en tidning eller en sajt vill du naturligtvis att den ska växa. Ett smart sätt är att ta reda på vad dina besökare verkligen tycker. Gör digitala undersökningar och låt sajten växa.

Skaffa webbformulär

Det enklaste sättet att göra digitala undersökningar på är med snygga och professionella webbformulär. Det är viktigt att formuläret ser ut på rätt sätt, då fler besökare i så fall kommer vilja besvara det. Om du har ett genomtänkt webbformulär med bra frågor och rätt slags layout kommer dina läsare tycka att det är roligt och värt att lägga tid på att besvara frågorna. Du skaffar lättanvända och snygga webbformulär hos Ungapped som både erbjuder färdiga mallar och låter dig skapa din helt egen design.

Skapa ditt webbformulär

När du skapar dina webbformulär är det viktigt att du har ett mål med dina frågor. Det måste finnas ett syfte, särskilt som du tar upp några minuter av dina läsarens fritid. Viktiga mål kan vara att fråga efter vilka slags artiklar som de vill läsa mer av. Om det finns ämnen som de saknar. Vilka vinster de helst skulle vilja vinna i en tävling (om du anordnar tävlingar). För att underlätta för både dig och dina läsare bör du ha ifyllda svarsalternativ. Inte för många, men inte heller för få. De måste känna att det finns ett svarsalternativ som de tycker representerar dem, samtidigt som de ska kunna läsa igenom alternativen mycket snabbt. Om det tar för lång tid finns det en risk att de klickar bort formuläret.

Det är också klokt att alltid ange en tidsanvisning på hur lång tid det kommer att ta att besvara formuläret. Var ärlig och lägg till lite extra tid. Det är mycket bättre att det står tre minuter och de flesta klarar det på två minuter, än att det egentligen tar fyra minuter. Du förlorar goodwill genom att inte vara ärlig. Om du vill göra en mer fördjupad undersökning kan det vara smart att erbjuda något till de besökare som gör undersökningen och med fördel erbjuder du det webbformuläret i ditt nyhetsbrev. Då vet du att det är dina riktigt intresserade läsare som kommer att besvara undersökningen.