The Paper

Atmosfären på en tidningsredaktion är som mest tumultartad och kaotisk innan en deadline, men i den amerikanska dramakomedin The Paper från 1994 har karaktärerna även fullt upp med sina egna trassliga relationer.

24-timmars drama

Filmen kretsar kring en hektisk dag i en tidningsredaktörs liv både på det professionella och det personliga planet. Arbetsnarkomanen Henry Hackett (Michael Keaton) arbetar på den fiktiva tidningen New York Sun i staden New York. Han är själv ganska nöjd med sitt arbete, men hans kollega och fru är inte imponerad. Han arbetar alldeles för långa pass och är inte känslomässigt närvarande i relationen. Samtidigt plågas tidningens ägare av stora finansiella problem och han ser till att redaktionschefen Alicia Clark (Glenn Close) försöker spara in på så mycket hon bara kan, men i själva verket är hon mest intresserad av att se till så att hon själv får en så hög lön som möjligt. Stämningen på kontoret kunde med andra ord vara bättre.

Arbetsmässigt handlar dagens nyheter om ett mord på ett par affärsmän från Brooklyn. Henry och kolumnisten Michael hör hur några poliser diskuterar mordet över polisradion och inser genast att de två svarta tonåringar som har anklagats för dådet med största sannolikhet är oskyldiga. De riktiga förövarna försöker dölja sitt eget brott genom att ge de förbipasserande tonåringarna skulden.

Genom kontakter lyckas reportrarna få reda på att affärsmännen i själva verket var bankirer som plötsligt bestämde sig för att lura sin största kund och stjäla en enorm summa pengar. Pojkarna befann sig helt enkelt på fel plats vid fel tidpunkt, men på helt rätt plats för att smidigt kunna få skulden för någon annans brott. De riktiga förövarna vill hämnas stölden och har kopplingar till maffian. Reportrarna bestämmer sig för att hjälpa pojkarna och använda informationen för att rentvå dem och få tidernas största scoop på köpet. Frågan är om de lyckas eller om ren otur sätter käppar i hjulet för dem.